طبق مطالعه منتشر شده در مجله ی تغذیه بریتانیا، مصرف یک یا چند تخم مرغ در روز ممکن است خطر ابتلا به دیابت را تا 60 درصد افزایش دهد. محققان مصرف تخم مرغ را با سطح قند خون در بیش از 8000 شرکت کننده از نظرسنجی سلامت و تغذیه چین مقایسه کردند. خطر ابتلا به دیابت در کسانی که به طور معمول بیشترین تخم مرغ را مصرف می کردند، در مقایسه با کسانی که کمترین تخم مرغ را می خوردند، بالاتر بود. شرکت‌کنندگانی که بیشتر تخم‌مرغ مصرف کردند، فعالیت بدنی کمتری داشتند، چربی و پروتئین حیوانی بیشتری مصرف کردند و سطح سرمی کلسترول بالاتری داشتند. مکانیسم های احتمالی برای افزایش خطر شامل اکسیداسیون و التهاب ناشی از کولین موجود در زرده تخم مرغ و ممانعت از جذب کربوهیدرات به واسطه ی مواد شیمیایی موجود در سفیده تخم مرغ است.

محققان گفتند: آنچه ما کشف کردیم این بود که مصرف طولانی‌مدت تخم‌مرغ (بیش از ۳۸گرم در روز) خطر ابتلا به دیابت را در میان بزرگسالان چینی به میزان تقریبا ۲۵درصد افزایش می‌دهد. علاوه بر این، خطر ابتلا به دیابت در بزرگسالانی که به‌طور منظم تخم‌مرغ زیادی (بیش از ۵۰گرم یا معادل یک تخم‌مرغ در روز) مصرف می‌کنند، تا ۶۰درصد افزایش می‌یابد.

نویسندگان تصور می کنند که افزایش مصرف تخم‌مرغ به قیمت مناسب تخم‌مرغ در چین و تغییر کلی به سمت رژیم‌های غذایی غربی مملو از گوشت و غذاهای پرچرب و کاهش مصرف سبزیجات و میوه ها مرتبط است.

این نتایج از یافته‌های مشابه در سایر گروه‌های شرکت‌کننده در چین و همچنین جمعیت‌های ایالات متحده پشتیبانی می‌کند. مطالعه ای که در Nutrition منتشر شد، افزایش خطر ابتلا به دیابت و کلسترول بالا را در میان زنان چینی نشان داد، در حالی که تحقیقات منتشر شده در Circulation نشان داد کهبین مصرف بیشتر تخم مرغ و شیوع دیابت شیرین و فشار خون بالا ارتباطی وجود دارد. نویسندگان به نتایج متاآنالیز اخیر و داده‌های حاصل از مطالعه سلامت پزشکان و مطالعه سلامت زنان اشاره کردند که نشان می‌دهد با مصرف هفت یا بیشتر تخم مرغ در هفته، خطر ابتلا به دیابت تا 77 درصد افزایش می‌یابد.

منبع:

https://www.pcrm.org/news/health-nutrition/egg-consumption-increases-risk-diabetes